Tiek atvērti jauni un jauni tirdzniecības centri Kambodžā, Meksikā, Kenijā un daudzās Eiropas valstīs. Arī Rīgā šogad un nākamgad tiks atvērti vēl divi tirdzniecības centri: Sāga un Akropole.
Lai gūtu priekšstatu par panākumiem un lūgtu vērtīgus ieteikumus, kā veiksmīgi atvērt jaunu veikalu tirdzniecības centrā, Compucash intervē Janeku Birnbaumu, kuram pieder desmit veikali Igaunijas un Latvijas tirdzniecības centros.
Janekam ir vairāk kā desmit gadu pieredze mazumtirdzniecībā. Viņa uzņēmums L’Dolcevita saviem Igaunijas un Latvijas klientiem piedāvā šādus zīmolus: bērnu apģērbus Okaidi, sieviešu apakšveļu Change un Bottega Verde kosmētiku.
Drīzumā Rīgā tiks atvērti divi jauni tirdzniecības centri. Kā tas ietekmē iepirkšanās biznesu?
Pilsētā dzīvojošo cilvēku skaits nepalielinās, bet iepirkšanās platībām tiek pievienoti aizvien vairāk kvadrātmetru. Veikalu īpašniekiem ir ļoti svarīgi, lai cilvēki apmeklētu tieši viņu veikalus. Bet, ja veikalu skaits nepārtraukti pieaugs, tad pircēji starp tiem tiks izdalīti. Kuri būs uzvarētāji? Neviens.
Viss jau būtu labi, ja neņem vērā to, ka cilvēku skaits neatbilst tirdzniecības platības pieaugumam.
Otrs bēdīgais aspekts ir tas, ka mums jau šobrīd trūkst pārdevēju, kas būtu piemēroti darbam veikalos. Šo problēmu vēl vairāk sarežģītāka fakts, ka cilvēki nevēlas strādāt nedēļas nogalēs, bet iepirkšanās centri Latvijā ir atvērti septiņas dienas nedēļā.
Ir patiešām grūti atrast jaunus darbiniekus veikaliem tirdzniecības centros. Vienkārši nav cilvēku.
Domāju, ka šie divi jaunie tirdzniecības centri Rīgā novedīs situāciju līdz reālas krīzes robežai. Lielākais izaicinājums veikaliem ir darbinieku atlase.
Kādi ir Jūsu ieteikumi veikala īpašniekam, kurš atver savu pirmo veikalu?
Gadu gaitā esmu ieguvis lielu pieredzes un vairs nekādus īpašos pārsteigumus negaidu. Jaunpienācējiem es ieteiktu pārdomāt šādas piecas tēmas:
1. Atrašanās vieta un apmeklētāji
Trīs vissvarīgākie jautājumi ir:
• Kas ir mana veikala apmeklētāji?
• Kur viņi dzīvo?
• Kādi ir viņu iepirkšanās paradumi un vēlmes?
Pamatojoties uz šo informāciju, Jūs varat sākt izvēlēties tirdzniecības centru, kurā nomāt telpas. Jūsu veikalam ir svarīgi, lai Jūsu mērķa auditorija jau apmeklē šo tirdzniecības centru. Citādi Jums jābūt patiešām labam redzējumam un plānam, kā viņus piesaistīt tieši šim tirdzniecības centram un savam veikalam. Labs magnēts var būt lielāks, labi zināms mazumtirdzniecības veikals, kas jau piesaista apmeklētājus, kuri ir arī Jūsu mērķa grupa.
2. Apmācīts un motivēts personāls
Produkti, kas paši sevi pārdod, ir retums. Pārsvarā jums ir nepieciešami patiešām labi pārdevēji, kas pārzina produktus un lieliski apkalpo Jūsu veikala apmeklētājus.
Izvēloties personālu, noteikti jāpievērš uzmanība personiskajām īpašībām, kas atbilst Jūsu veikala zīmolam.
Bez pašas darbinieku apmācības, svarīgi ir sekot arī līdzi, lai jaunās prasmes un zināšanas tiktu pielietotas ikdienas darba situācijās. Mūsu veikala vadītāji pievērš uzmanību ne tikai darbinieku sniegumam, bet arī viņu vispārējai pašsajūtai. Svarīgi, lai vadītājs rod laiku aprunāties ar darbiniekiem par to bažām un bēdām.
Personāls ir apmierināts, ja viņus ņem vērā un viņu iebildumus uzklausa. To var redzēt pārdošanas skaitļos!
Tikpat svarīgi kā apmācīt un uzklausīt darbinieku mazās un lielās rūpes, ir būt viņiem par paraugu. Nedrīkst gadīties, ka veikala vadītājs neprot lietot kases sistēmu vai negrib apkalpot pircējus – tas uzreiz demotivētu personālu.
3. Mājas lapa un e-veikals
Mājaslapa sniedz mārketinga iespējas un palīdz paaugstināt Jūsu zīmola atpazīstamību. E-veikala nepieciešamība un tā atmaksāšanās ir atkarīga no Jūsu preces specifikas.
Piemēram, apakšveļai mēs noteikti iesakām klientiem apmeklēt veikalu, kur apmācīti darbinieki var ieteikt pareizos modeļus un izmērus, lai apakšveļa atbilstu Jums kā radīta. Izmantojot e-veikalu, to ir grūti sasniegt. Savukārt kosmētikas gadījumā, ja ir pietiekama izvērsta informācija, klienti var ērti izvēlēties preces arī e-veikalā.
Noteikti jāpatur prātā, ka neviens e-veikals pats par sevi nedarbosies. Lai to vadītu, parasti ir nepieciešams viens vai divi cilvēki.
4. Kases sistēma un videonovērošana
Programmatūru un aparatūru var saukt par higiēnas jautājumu, tam vienmēr jābūt kārtībā.
Mēs lietojam CompuCash kases sistēmu ar video novērošanu no Ektaco visos mūsu veikalos jau gadiem, papildus mums ir mūsu pašu radīta franšīzes integrācija.
Jau 2005. gadā mēs izvēlējāmies CompuCash par savu partneri, un viņi ir izrādījušies ļoti elastīgi un ņem vērā mūsu vajadzības. CompuCash kases sistēma ir augstā līmenī un konkurētspējīga, tāpēc droši iesaku to arī citiem veikalniekiem.
Piemērotas kases sistēmas programmatūras izvēle nav raķešu zinātne. Ja vēlaties uzzināt, kā izvēlēties savam uzņēmumam piemērotāko, lūdzu, lasiet vairāk to šeit.
5. Atmosfēra un noskaņojums
Klientiem Jūsu veikalā jājūtas labi. Kā to panākt? Papildus labi izvēlētam apgaismojumam, labam servisam un jaukai ekspozīcijai, svarīga ir arī mūzika.
Pareiza mūzika ietekmē gan atmosfēru, gan jūsu darbinieku un klientu noskaņojumu. Mūzikāli esam izvēlējušies priecīgu noti: tai jābūt tik skaļai, lai netraucētu trokšņi no gaiteņiem, un tik klusai, lai klienti varētu netraucēti sarunāties ar mūsu darbiniekiem.
Ja Jūs varētu kaut ko uzlabot tirdzniecības centros, kas tas būtu?
Labprāt vēlētos apspriesties par iepirkšanās centru atvēršanas laikiem. Šobrīd veikali ir atvērti līdz deviņiem katru dienu, ieskaitot nedēļas nogales. Tas pārdošanas cilvēku atrašanu padara vēl jo izaicinošāku, jo viņi tak arī vēlas izbaudīt savas nedēļas nogales, jo īpaši svētdienas.
Jūsu pārdevēji ir priecīgi, kad nedēļas nogales var pavadīt kopā ar ģimeni un draugiem.
Vēlētos, lai iepirkšanās centri būtu atvērti līdz astoņiem sestdienās un līdz sešiem svētdienās. To labi pamato statistika no mūsu veikaliem.